Keresés ebben a blogban

vasárnap, november 21, 2010

Vasárnap motorozás? Kösz nem....

Az egész kb. 2 hete kezdődött. Kami feldobta a kérdést, hogy akarnánk-e elugrani a Bakonyba kicsit terepezni. Mármint a nagy motorokkal. Hát hóóóóógyne akarnánk, mondtuk Zozival, és megkezdtük e felkészülést, elsősorban lelkileg.

Aztán múlt hétvégén a hűtőventillátorom megadta magát és kiderült, hogy a vadi új csodálatos fékcsövem - a'la 990 Adventure S - nem működik együtt hibátlanul a magas sárhányóval. A hét egészen jól alakult, a ventillátort megfaragtam, a fékcsöveket elvezettem. Szombatra csak a motor összeszerelése maradt.

Reggel, annak rendje-módja szerint nekiálltam megfelelő számú szerszám, és - mint utóbb kiderült - a kelleténél kicsivel kevesebb türelem segítségével működő járgányt faragni a darabokból. Összeszereltem a ventillátort - az előző nap megragasztott darab persze újfent eltört, de sebaj - majd felraktam a tankokat, és beindítottam, hogy a hűtést a végső tesztnek vessem alá. Eddigre a motort már kitoltam a műhely elé, és pillanatok alatt kiderült, hogy a két tank aljánál található rugós anyát elhagytam valahol. Nosza rajta, túrjunk műhelyt, majd a műhely előtti teret, majd könyékig sarat. Kis szerencsével meglettek az eszközök, és következhetett a felszerelés és a teszt. A ventillátor az elvártnak megfelelően működött. Hálleluja.

Időközben visszakerült a sárhányó, ami sajnálatos módon megint egy olyan ívet adott a fékcsöveknek, hogy nem láttam biztosítva, hogy azok nem kerülnek közvetlen kapcsolatba a kerékkel. Így megszületett a döntés: minden ellenérzésem dacára a fékcsövek átkerülnek kívülre. A jobb oldalival kezdtem. Az volt a teória, hogy ha gyorsan kicsavarom-átrakom-becsavarom a fékcsövet a féknyereggel összekötő csavart, akkor az így elfolyó olaj mennyisége csekély lesz, és nem kell a rendszert újra légteleníteni, csak rátöltök egy kicsit. Szép terv. Egészen odáig ment is, hogy kicsavarom, a kezem a csavar alá raktam, hogy a réz alátétet felfogjam, majd átrakom, és ... basszuskulcs! Hol a réz alátét? Na, itt szépen meg is bukott a remek tervem. Szolíd 10 percet kerestem az alátétet, majd feltúrtam a műhelyt, mert emlékszem, hogy van nekem olyanom tartalékban, de nem lett meg. Velem egy ilyen kis szar nem szúrhat ki, az oda úgysem kell, összeraktam nélküle. Hurrá.

A baloldal kicsit macerásabb eleve, mert ott a sebesség jeladót is át kell fűzni, de kigondoltam, hogy ha csak a fékcsövet forgatom, az jó lesz. Valójában, most már én sem értem, de akkor úgy tűnt. Így is jártam el, fékcső kicsavaroz, átforgat, becsavaroz. Mint a mesében. Mondjuk eddigre már mindegy volt, mert a túloldal miatt mindenképp kellett légteleníteni. Ja, időközben meglett a réz alátét, így a jobb oldal ismét szétszedésre került, ezzel elfolyatván az esetlegesen bennragadt fékolaj maradványokat. Szépen neki is kezdtem a légtelenítésnek. Eltekintve attól, hogy a fecskendő egyszer lelőtte a csövet, amitől beterítettem magam és a fél motort fékolajjal, minden simán ment. Persze hamar kiderült, hogy a rendelkezésre álló olaj mennyisége kevesebb, mint a szükséges. Közben hívott Zozi, hogy mizu? Mesélem neki, mire rákérdez, hogy mégis miért nem csavaroztam le a féknyergeket simán, és forgattam át úgy? Ezáltal megúsztam volna a légtelenítést és a fékolajban fürdést is. Anyád. Most kell hívni???? :o)

Szóval elmentem fékolajért. Hazaérve megejtettem a légtelenítést. Nem részletezném, de a motor első harmada és a rajtam lévő ruházat jelentős mennyiségű fékolajat vett fel. A motor fékrendszere annál kevesebbet. De, sebaj. Mikor már majdnem készen voltam, mondom gyorsan betekerem a bal oldali fékcsövet és a sebesség jeladót a kábelrendező spirállal. Nem tudtam nem észrevenni azt a csekély problémát, hogy míg a fékcső a teleszkópon kívül fut, a jeladó vezetéke belül. Ááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááá.

Semmi baj, gondoltam magamban, miközben hangosan káromkodtam. A motort gyorsan levettem középsztenderről, és betoltam a műhelybe, hogy kivegyem az első kereket. Az az apróság, hogy a fékolaj tartály tetejét nem tettem vissza, és míg a motor bekerült a műhelybe egyenletes fékolajfilm réteget képeztem a padlón, már említést sem érdemel. Kerék kiszedve, jeladó lecsavaroz, Kami hív, hogy Tomi jönne a motorért, mert mégis kell az autó, jeladó visszacsavaroz, beteker ...... ÉSKÉSZ! Hurrá, van motorom, megyünk motorozni!!!!!

Még gyorsan kiparkoltam a kertkapuba, hogy ha Tomi jön, csak villámgyorsan feldobjuk a gépet a futóra, és kicsit összepakoltam műhelyben. Tomi megérkeztett, helló-szia-szevasz, felülök a motorra, és basszameg. Beletört a kulcs a gyújtásba. 3/4-e benn, 1/4-e kinn. Végülis a motor indul, Tomi fetreng a röhögéstől, nagy baj nem lehet. A nagy kékség felkerül a futóra.

A nagy ijedtségre való tekintettel ellátogattam édesanyámékhoz Budafokra. Hazafelé végiggondolom a reggeli teendőket:
  • Ruhát összekészíteni
  • Szerszámokat berakni
  • Motort megtankolni .... ajjjajj!!!
Kamiiiiii, baj van. Nem tudom megtankolni a motort! És tényleg. Lévén a tanksapka is kulccsal nyílik. Egy nem tervezett látogatást teszek Kamiéknál, ahol addigra a kulcs 3/4-e is kézben van. A terv is kész: Sitty-sutty meghegesztjük, megcsiszoljuk, jólesz. Ebből a hegesztést és csiszolást Kamira bíztam. Igazából, ha egy pillanatra elgondolkodtam volna, a nap fényében a végkifejlet számítható lett volna. Volt sitty-sutty, de a kulcs csak nem akart egybeforrni. Hosszas küzdelemmel a legtöbb, amit elértünk az volt, hogy Kami egy fémpálca végére hegesztette a meglévő 3/4-et. Azonban - mint utóbb a garázsban kiderült - a kulcs annyira eldeformálódott, hogy már semmit sem nyitott. Zozinak még volt egy kósza gondolata, hogy a gyújtást szétszedve és a motort alulról 'megtankolva' működésbe hozhatnánk a rendszert, de ennek ellenálltam.

Fáradtan, és kissé csalódottan autóba ültem, és úgy éreztem nem is akarok motorozni vasárnap. Sőt, talán sosem akartam.

3 megjegyzés:

Unknown írta...

Majd egyszer elmeséled, hogy mi volt a bonyolult a féklégtelenítésben? :)
Azért azt látom, hogy ha nem szopatod magadat eléggé az élet gondoskodik arról, hogy ne unatkozz. Az előbbi kiszámíthatóbb, de van benne némi önvád is, így talán mégis az utóbbi és a sors szidalmazása az egészségesebb... ;)

Unknown írta...

Maga a légtelenítés nem volt gond, csak szétesett az erre a célra tartott megoldásom, szerte-szana fröcskölve a fékolajat.

Unknown írta...

Drága Barátom, míg e-papírra vetett gondolataidat olvastam, végig veled szolidarizáltam.
Ha eljutottál volna velünk a Bakonyba, ennél többet szívtál volna de biztosan kellemesebben emlékeztél volna erre mint előbbire.
A motoremelésben most is számíthattál volna rám...